اندکی از ساعت ۱۶ بعد از ظهر بهاری بیست و هشتم فروردین ماه نود و سه گذشته بود که صد و سی و چهارمین باشگاه نجوم مشهد در سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح آغاز شد. پس از قرائت قران کریم و پخش تصاویری زیبا، خانم فرزانه، مجری محترم باشگاه، با قرائت شعری به حضار خوش آمد گفتند.

آسمان شب و اخبار نجومی: خانم سمیرا صحرانورد
ایشان در این بخش ابتدا به سراغ آسمان شب اردیبهشت ماه رفتند و رویدادهای مختلف نجومی این ماه اعم از جایگاه ماه و خورشید و سیارات را بررسی کردند. رخدادهای نجومی این ماه هم مورد دیگری بود که در این بخش به آن اشاره شد.
در بخش دوم ایشان به سراغ چند خبر نجومی رفتند و از خبرهایی چون امکان افزوده شدن کاهو به منوی غذایی فضانوردان ISS ، افزایش بادهای سطح سیاره زهره در ۶ سال اخیر و ثبت تصویر نادر از حلقه ی نامزدی کیهان، حضار را آگاه ساختند.

عکاسی نجومی: آقای محمدجواد صفاران
جناب صفاران در این بخش در ادامه سری برنامه های قبلی که تحت این عنوان در باشگاه ارائه دادند، به نمایش عکس هایی از سایت های معروف در حوزه‌ی عکاسی نجومی پرداختند و توضیح و نقد کوتاهی در خصوص هر عکس بیان داشتند. سایت هایی چون APOD ، TWAN  ، SKY & TELESCOPE  ، SKYPIX  و DARKFRAME  . ایشان ضمن توضیحات خود در خصوص هر عکس، توضیح کوتاهی در خصوص نحوه ی عکاسی عکس مربوطه نیز بیان داشتند.

معرفی شب یوری: آقای رضا حبیبی
آقای حبیبی در این بخش که به مناسبت شب یوری اجرا شد به معرفی ماهیت شب یوری پرداختند. به معرفی فعالیت های یوری گاگارین و پروازش به دور زمین و نکاتی رد خصوص پرواز نخستین شاتل فضایی ارائه دادند.
در ادامه ایشان به نمایش فیلمی در خصوص سقوط آزاد چترباز و خلبان معروف اتریشی Felix Baumgartne از ارتفاع ۳۶۶۰۰ متری زمین به پایین  پرداختند.
شبِ یوری نام جشنی بین‌المللی است که در ۱۲ آوریل هرسال در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این جشن برای بزرگداشت دو رخداد بزرگ ومجزا از هم در عرصه فضانوردی برگزار می‌شود. دلیل اول، بخاطر ورود یوری گاگارین به فضا در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ است. وی نخستین انسانی بود که وارد فضا شد و در مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. دلیل دوم بخاطر پرتاب نخستین شاتل فضایی به فضا (STS-۱) در ۲۱ آوریل ۱۹۸۱ می‌باشد.

بعد از بازه ی استراحت نوبت به ارائه ی سری برنامه های ” زمین ساکن است ”  با اجرای جناب آقای محمدهادی طباطبایی رسید.
ایشان در این بخش به بررسی علمی بودن یا نبودن نظریه های دانشمندان قدیمی پرداختند و اتفاقات نجومی و رصدی رصدخانه های مراغه و سمرقند را بیان کردند و در خصوص تاریخ ویرانی رصدخانه ها عنوان کردند که با توجه به حکومت های آن زمان این رصدخانه ها پس از هر دوره به طور کامل تخریب میشدند. ایشان نظریات تیکوبراهه، منجم دانمارکی، را عنوان کردند و دلایل مخالفت او با کوپرنیک را عنوان کردند.
در انتهای سخنرانی این سری که آخرین قسمت برنامه های زمین ساکن است بود، ایشان معمایی را عنوان کردند و آن این بود که شما همیشه میتوانید برای هر تصوری راجع به اینکه زمین در حال حرکت است دلیلی بیاورید و آن را نقض کنید و ثابت کنید که زمین “ساکن” است!! و از حضار خواستند که در خصوص ماهیت علم فکر کنند و کورکورانه هیچ نظریه ای را قبول یا رد نکنند.

بازگشت اسطرلاب: آقای مجتبی دیانی
ایشان در خصوص اصول اولیه اسطرلاب، روند پیشرفت ساخت آن توضیحاتی ارائه دادند. در باب معنی لغوی اسطرلاب که به معنی ترازوی آفتاب است، تاریخچه ی آن و تعریف و کاربردهای آن نیز نکات جالبی را برای حضار بیان کردند.
در ادمه به معرفی فیلم آمورشی خود که با محوریت اسطرلاب با همراهی آقای صفاران، ساخته شده پرداختند و بیان کردند که در آینده ای نزدیک این فیلم را در بازار توزیع خواهند کرد.

گزارش: سمیرا صحرانورد

یک دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصد و سی و چهارمین باشگاه نجوم مشهد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *