صد و بیست و هشتمین باشگاه نجوم مشهد در یک بعد از ظهر پاییزی حدود ساعت ۱۶:۳۰ در سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح کار خود را آغاز کرد.

پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم خانم اکرم فرزانه که – اجرای باشگاه های نجوم مشهد را عهده دار هستند – این باشگاه را با بیان اشعاری آغاز نمودند.

بنا به تغییراتی که در اجرای برخی سخنرانی ها پیش آمد نخستین برنامه ی این باشگاه اختصاص داشت به ” آسمان شب “

 آسمان شب : خانم سمیرا صحرانورد

در ابتدا تایم لپسی نجومی برای حضار به مدت ۴ دقیقه پخش شد و سپس با بیان جزئیات وضعیت ماه و سیارات در آبان ماه ، آسمان شب پی گرفته شد. بررسی مهم ترین اتفاقات نجومی ماه پیش رو نیز موضوع ادامه سخنرانی ایشان بود.

اخبار نجومی : خانم الهه امیری

در این بخش ایشان به بیان مهم ترین اخبار دنیای نجوم پرداختند از جمله :

تعطیلی موقتی سایت ناسا به دلیل مشکلات دولتی آمریکا ، اهدای جایزه ی نوبل فیزیک ذره گریزان به آقای هیگز ، احتمال باران الماس در مشتری و زحل ، پایان کار کاوشگر دیپ ایمپکت ، ورود مدارگرد لدی به مدار ماه پس از یک ماه ، فوت اسکات کارپنتر ، یکی از اعضای ماموریت مرکوری در سن ۸۸ سالگی به دلیل سکته مغزی ، پاره شدن چرخ سمت چپ کنجکاوی ، تشکیل شدن ۲ درصد از خاک مریخ از آب ، چاپ اطلس سیاره سرخ با نام ” این مریخ است ” ، ادامه ی فعالیت سازمان فضایی ایران زیر نظر معاونت اجرایی کشور با ابلاغیه آقای رییس جمهور ، اظهار شادمانی و رضایت رئیس دفتر ماورای جو سازمان ملل متحد از فعالیت های سازمان فضایی ایران طی سفر سه روزه اش به ایران.

 نجوم خوب ، نجوم بد : آقای محمد هادی طباطبایی

در این باشگاه ایشان به سراغ مطرح کردن چندین و چند سوال پرداختند تا شروعی باشد برای ارائه ی بخش جدیدی در باشگاه های آینده.در بررسی تاریخ علم این سوال مطرح شد که ” آیا زمین ساکن است ؟ ” و باعث شد چند تن از شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های خود در این زمینه بپردازند.با نمایش عکس خورشید گرفتگی حلقوی و طرح این سوال که در گذشته با دیدن این این منظره اولین نظریه ای که در ذهن یک نفر شکل میگرفته چه بوده این موضوع هم بررسی شد.در ادامه به سراغ چیستی علم و کار علمی رفتند و تعاریف مختلفی از علم و کار علمی را مورد سوال قرار دادند.همچنین ملاک های علمی در دوره ی حاضر را برشمردند ملاک هایی از جمله : تکرار پذیری ، ابطال پذیری ، کمی بودن و سادگی. در پایان هم راجع به علوم ماورای طبیعی بحث ادامه پیدا کرد.

مدرسه تابستانی قیفاووس : خانم الهه آرشیان

در این بخش ایشان با پخش اسلایدها و عکس هایی گزارشی کوتاه در خصوص فعالیت های این مدرسه در طول سه ماه تابستان پرداختند و اهداف شکل گیری این مدرسه و روند اجرایی آن را بیان کردند.در پایان هم از تمامی کادر شرکت کننده در مدرسه تشکر کردند.

اخبار مدرسه تابستانی قیفاووس را در سایت این مدرسه میتوانید پیگیری کنید. http://cephus.ir

 دنباله دار آیسون ( قسمت ۲ ) : آقای محمد حسین طالع زاده

در ابتدا ایشان در این بخش به سراغ بین موضوعات پیشنهادی برای روند بهتر اجرای کارگاه دنباله دار آیسون رفتند و از علاقه مندان دعوت کردند که در کارگروه های مربوطه اعم از عکاسی ، محاسباتی و … شرکت نموده و در روند اجرای بهتر کارگاه ها مشارکت کنند.

در این بخش بیان شد که لفظ ” ستاره دنباله دار ” به غلط رایج شده و زین پس برای این گونه اجرام لفظ ” دنباله دار ” به کار برده شود.ضمن یادآوری لفظ ” گلوله برفی کثیف ” برای دنباله دارها به توضیحاتی در رابطه با مدار دنباله دارها و انواع آنها ، اجزای یک دنباله دار پرداخته شد.در ادامه به طور خاص به سراغ آیسون رفتند و گروه ها و افرادی که تاکنون موفق به رصد آن شدند را معرفی کردند.مشخصات مداری آیسون بیان شد و عنوان شد که حضیض مداری آن ( پرنورترین حالت )در تاریخ ۷ آذرماه خواهد بود که در این تاریخ میتواند به خورشید خراش نیز تبدیل شود.

سایتی به علاقه مندان معرفی شد که حرکت این دنباله دار را شبیه سازی کرده و برای استفاده عموم قرار داده.

solarsystemscope.com/ison/

در ادامه ی کارگاه ، نمودار پیش بینی قدر آیسون و تلسکوپ های معروف جهانی که برای رصد آن آسمان را نشانه گرفتند هم معرفی شدند.

 پس از بازه ی ده دقیقه ای استراحت بخص تخصصی باشگاه با ارائه ی سخنرانی کامل و اجمالی پیرامون ذره بوزون هیگز آغاز شد.

 بوزن هیگز : خانم مریم ملی و آقای مجید قاسمی

در این بخش در ابتدا خانم ملی به سراغ بررسی بوزون رفتند و برای حضار با نمایش نمودارها و عکسهایی بیان کردند که بوزون یک ذره زیر-اتمی است. ذرات اتمی پرتون ها، نوترون ها و الکترون ها هستند. در حالی که در دنیای یونان اتم به معنی غیر قابل تقسیم بود، دانشمندان مدرن دریافتند که ذرات اتمی هم قابل بخش به ذرات زیر-اتمی هستند. که این ذرات زیر-اتمی شامل کوارک ها، لپتون ها و بوزون ها می شوند و بیان کردند که هیگز آخرین بخش گمشده مدل استاندارد ( Standard Model ) است. تئوری که بلوک های اصلی سازنده جهان را تشریح می کند. ۱۱ ذره دیگری که توسط این مدل پیش بینی شده اند، تا کنون کشف شده بودند و حالا پیدا شدن هیگز می تواند مدل استاندارد را تایید نماید.خانم ملی متذکر شد که با اثبات وجود این ذره، ما مجبور به باز اندیشی در خصوص نحوه شکل گیری جهان خواهیم بود.

در ادامه آقای قاسمی میدان هیگز و سرعت حرکت اجرام در این میدان را بررسی کرد و با پخش کلیپی برای حضار شرح داد که جهان را همانند یک میهمانی تصور کنند. میهمانان عادی که یکدیگر را نمی شناسند با سرعت و بدون هیچ توجهی از کنار یکدیگر رد می شوند. اما میهمانان مشهور و اشخاص مهم، گروه هایی از مردم (بوزن های هیگز) را به دور خود جذب می کنند و در نتیجه سرعت حرکت آنها در اتاق کند خواهد شد.

پس از بررسی ذره کوب (برخورد دهنده) بزرگ یا LHC ،آستانه ی اثبات این ذره ، بررسی مدل های استاندارد و ذرات بنیادی توسط این زوج نجومی ، این سوال مطرح شد که چرا پیدا کردن بوزون هیگز اینقدر اهمیت دارد که جایزه ی نوبل فیزیک امسال را به کاشف آن ” پیتر هیگز اهدا کردند؟ در پاسخ بیان شد که بوزون هیگز در واقع آخرین تکه گمشده از درک فعلی ما از بنیادی ترین ذات و جوهره جهان هستی است. و اکنون به لطف LHC ما قادر هستیم که مربع کنار این گزینه را تیک بزنیم: این شیوه ای است که جهان کار می کند، یا حداقل ما فکر می کنیم این گونه کار می کند.

در انتها به معرفی آزمایشگاه سرن و چگونگی ایجاد و توسعه ی آن با پخش تصاویر و اسلایدهایی پرداخته شد.

باشگاه صد و بیست و هشتم در ساعت ۱۹:۲۰ به کار خود پایان داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *