هر گاه آسمان شهر مشهد را به نظاره می نشستیم، درآرزوی رصد زیر آسمان پرستاره بودیم تا این که در بیست و یکمین روز شهریور  یک بار دیگر این انتظار به پایان رسید  و مسولان انجمن نجوم با بررسی مکان های رصدی مختلف سرانجام تصمیم به برگزاری رصد عمومی در کنار کاروانسرای رباط شرف گرفتند .

طبق برنامه زمانبندی اعلام شده ثبت نام کنندگان برنامه ، حدود ساعت ۱۶روز پنج شنبه ۲۱ شهریور ۹۲ در مکان اعلام شده ( فلکه ی پارک) جمع شدند .

پس از قراردادن وسایل و لوازم در صندوق اتوبوس با اشتیاقی توصیف نشدنی در بعد از ظهر روز پنج شنبه به طرف رباط شرف راه افتادیم. اتوبوسی که مسافرانش برای استفاده و لذت بردن از آسمان زیبایی دیگر لحظه شماری میکردند.

اتوبوس در طول مسیر خود تا ابتدای جاده سرخس در چند جا و برای سوار کردن چند نفر از افراد جامانده توقف کرد !!!

پس از ثبت ساعت در پلیس راه جاده مشهد – سرخس مسیر اصلی ما آغاز شد .  دقایقی بعد آقای مرادی توضیحاتی درباره مکان رصدی و کاروانسرای رباط شرف و همینطور مراقبت های لازم در برابر سرما و حضور احتمالی عقرب و چگونگی مقابله با آن ارائه کردند. سپس بورشورهایی که در آن مطالبی درباره کاروانسرای رباط شرف و تذکراتی در خصوص بهتر اجرا شدن برنامه رصدی نوشته شده بود به همراه نقشه آسمان شب به حاضران داده شد.

با غروب خورشید، آسمان روی دیگر خود را به مشتاقان نشان داد. ستارگان به تدریج درپهنه ی آسمان پدیدار شدند و شوق پیداکردن سیارات زهره و زحل در اتوبوس، لحظات شیرین و شادی را برای ما رقم زد و پس از عبور از گردنه های پر پیچ و خم بین راه حدود ساعت ۲۰ بود که به مکان رصدی رسیدیم.

در ابتدا و با توجه به احتمال وجود عقرب در محیط ، تعدادی به بررسی محل رصد پرداخته و دورتادور مکان رصدی گازوییل پاشیده شد . مکان رصد محوطه ای محصور شده در کنار کاروانسرای رباط شرف بود.

پس از پیاده شدن همه و بیرون آوردن وسایل از داخل اتوبوس آقای بختیاری مطالبی درباره رعایت بعضی نکات یک شب رصدی از جمله پوشیدن لباس های گرم و روشن نکردن چراغ قوه های نورسفید و … را بیان کردند سپس آقای مرادی برنامه های بعدی را اعلام کردند.

برنامه بعدی رصد ماه بود که بر فراز آسمان حکمرانی میکرد . بعد از آن دوستان سوالات رصدی خود را از آقای طالع زاده پرسیدند و ایشان هم همانند همیشه با حوصله زیاد پاسخگو بودند .

بعد از صرف شام آقای طالع زاده شروع به آموزش صورت های فلکی نمودند و حضار با علاقه و شوق بسیار چشمانشان به آسمان بود گوشهایشان به توضیحات آقای طالع زاده . صورت های فلکی شاخص آسمان را یادگرفته و به خاطرسپردیم. سپس به رصد اجرام غیر ستاره ای پرداختیم و این همزمان بود با پرسش هایی که در ذهن کنجکاو مان طرح می شد. در آن شب، شهاب هایی هم طاق آسمان را می شکافت و قلب هارا از هیجان لبریز می کرد

پس از ساعاتی این بار نوبت آقای مرادی بود که توضیحاتی درباره کار با تلسکوپ و عکاسی نجومی بیان کنند بعد از آن شرکت کنندگان آزاد بودند که با توجه به علاقه ی خود به عکاسی از آسمان ، رصد اجرام عمق آسمان و یا استراحت بپردازند و در طول شب از حاضران در برنامه رصدی چندبار با چای و خرما پذیرایی شد. هرچه می گذشت هوا سرد تر و سردتر می شدو حاضران به پوشیدن لباس های گرم روی می آوردند

کمی بعد از شروع رصد با هماهنگی های به عمل آمده مسولان برگزاری ، اکیپ هلال احمر در محل حضور یافته و چادر صحرایی را برپانمودند و همزمان یک گشت نیروی انتظامی نیز در محل حاضر شده وحضور ایشان در کنار علاقمندان ، ضامن امنیت حاضران بود. جا دارد که در همین جا از زحمات و همکاری صادقانه پایگاه هلال احمر روستای شورلق و نیز مسولان پاسگاه نیروی انتظامی مزداوند که علیرغم مشغله کاری زیاد تا طلوع خورشید در محل حضور داشتند تشکر و قدردانی نمود.

با طلوع خورشید، ستارگان از نظرها پنهان شدند تا شب های دیگر با جلوه ای منحصر به فرد تماشاگران را محصور زیبایی بی اندازه خود کنند سپس شرکت کنندگان به جمع آوری لوازم خود پرداخته و پس از صرف صبحانه، به بازدید از کاروانسرای رباط شرف پرداختند . هر گوشه ی این کاروانسرا، نشانگر معماری و تاریخ گذشتگان و نیاکان بود کاروانسرایی که بعد از صد ها سال هنوز زیبایی های خود را به خصوص در گچبری ها و طاق ها حفظ کرده بود . بعد از گرفتن عکس دسته جمعی و جمع آوری وسایل و زباله ها سوار اتوبوس شدیم تا به سمت دریاچه بزنگان حرکت کنیم  دریاچه بزنگان یکی از جاذبه های گردشگری استان است که در بخش بزنگان شهرستان شرخس واقع شده است. و تنها دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی به حساب می آید آب آن از بارندگی های سالانه و چشمه های اطراف آن تامین می شود.

دریاچه بزنگان و مناظر پیرامون آن، قابی شگفت را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده بود. تصویری که با بازتاب طبیعت اطراف در سطح دریاچه آمیخته شده بود و خودنمایی این قاب و تصویر را تکمیل می کرد سپس آقای نظام حاضران رابه صرف هندوانه دعوت نمود و خوردن هندوانه در کنار منظره ی دریاچه لذتی وصف نشدنی داشت.

در کنار دریاچه بعضی از حضار اقدام به هنرنمایی کردند و با شلیک سنگ به روی سطح دریاچه به مسابقه با هم پرداختند در همین حین تعدادی از حاضران نیز در اقدامی جالب و تحسین برانگیز به جمع آوری زباله های اطراف این دریاچه پرداختند و با این کار خود به دیگر گردشگرانی که در صبح جمعه برای تفریح به این مکان آمده بودند اهمیت توجه به طبیعت را گوشزد کردند.

بعد ساعتی حضور در کنار دریاچه ، برای حرکت به سمت مشهد سوار اتوبوس شدیم .

در راه برگشت عده ای عکس های خود را به رخ بقیه می کشیدند . عده ای با هم حرف میزدند و بعضی ها هم خواب بودند. البته با استفاده از سیستم عادلانه قرعه کشی به سه نفر از حاضران یک سی دی حاوی تصاویر و کلیپ های نجومی داده شد.

حدود ساعت ۱۳ رور جمعه بود که به مشهد رسیدیم .

در کوله بار سفرمان تجربه ها و آموخته ها را انباشتیم تا در رصد های بعدی همراه ما باشند.

در پایان از اعضای کادر اجرایی که با تلاش و همت شان لحظاتی خوش و به یادماندنی را برای شرکت کنندگان ایجاد کردند، نهایت تشکر و سپاس گزاری می نماییم.

rs9

rs8

rs7

rs1

rs2

rs5

rs4

rs3

گزارش : خانم عابدینی و آقای بختیاری

عکس ها : آقایان  مرادی ، رومی ، نظام ، قالیشویان

2 دیدگاه در “گزارش برنامه رصد در کنار کاروانسرای تاریخی رباط شرف

  1. کلا برنامه خوبی بود و «قصد» و «جدیّت» برای برگزاری مجدّد این برنامه‌های مستدام باد! فقط جان ما این دفعه یه جایی برنامه‌ریزی بشه کلا از مظاهر تمدّن هیچ ردّی نباشه؛ مثلا نور شدید چراغ‌های شهر و فنس و … . سرکار آقای نظام و مرادی و تیم همراه خسته نباشید و ممنون.

  2. با سلام و ارادت
    از مشکلات و معضلات برگزاری برنامه های رصدی حتی یک برنامه به ظاهر کوچک، به خوبی آگاهم و میدانم که هماهنگ کردن یک برنامه ۲۴ ساعته دست کم دو هفته وقت و انرژی می گیرد. دست مریزاد به برگزارکنندگان برنامه.
    امیدوارم این گونه رصدها بیش از پیش برگزار شود.
    ضمنا از عزیزان رصدگر صمیمانه خواهشمندم که به منظور حفظ محیط زیست و احترام به حق حیات جانوارانی که در محدوده رصدگاه زندگی می کنند، به جای استفاده از مواد شیمیایی نظیر گازوییل برای دور کردن عقرب، از مواد طبیعی مانند آب تنباکو بهره بگیرند. “یادمان باشد این ما هستیم که به قلمرو آن جانوران پا گذاشته ایم.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *