بعد از برگزاری برنامه‌های رصدی خاطره انگیز کویر سه قلعه و برنامه رصدی بارش شهابی تایباد در تابستان ۱۳۹۴، انجمن نجوم مشهد یک برنامه رصدی دیگر در کنار برج رادکان تدارک دید. طبق اعلام قبلی قرار بود شرکت کنندگان ساعت ۱۷ در میدان آزادی (فلکه پارک ملت) حاضر شوند ولی یک روز قبل از اجرای برنامه به دلیل اینکه دوستان شرکت کننده در روشنایی روز بیشتر از توضیحات برج استفاده ببرند ساعت حرکت یک ساعت زودتر و ساعت ۱۶ اعلام شد.

IMG_5712

در ساعت ۱۶ روز پنجشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۴ پذیرفته‌شدگان جهت شرکت در برنامه رصدی درمیدان آزادی مشهد جمع شدند و پس از حضور و غیاب توسط آقای نظام به مینی بوس تدارک دیده شده شوار شدند و به سمت شهر رادکان حرکت کردیم.

در طول مسیر حرکت از چناران به رادکان، برج رادکان از دور در میان دشت بین کوه‌های هزار مسجدو بینالود خودنمایی می‌کرد.

IMG_5737

تعدادی از علاقمندان به شرکت در برنامه با وسایل نقلیه شخصی حضور پیداکرده بودند. در ابتدا و برای استفاده از روشنایی روز عکس یادگاری دسته جمعی گرفته شد.

IMG_5755

بعد از گرفتن عکس دسته جمع، پاکت‌هایی حاوی بروشور توضیحات برج رادکان و برخی کاربردهای نجومی آن، نقشه آسمان شب، ساعت آفتابی و سی دی فیلم سفر کیهانی بین شرکت کنندگان توزیع شد. سپس آقای مطیعی در مورد منطقه رادکان و علت و نحوه‌ی ساخت برج رادکان در چنین منطقه‌ای، چگونگی کارکرد و نظرات کارشناسان مختلف در مورد این برج نجومی پرداختند که همانند همیشه با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.

IMG_5763

IMG_5995

بعداز اتمام توضیحات و کم کم با تاریک شدن آسمان و نزدیک شدن به زمان اذان مغرب استراحتی کوتاه اعلام شد و شرکت کنندگان به اقامه نماز و نیز استراحت و صرف شام پرداختند.

بعد از اتمام زمان استراحت در حدود ساعت ۲۰:۱۵ بخش بعدی برنامه شروع شد و آقای مطیعی به توضیحاتی در مورد صورت های فلکی و نحوه پیدا کردن آن‌ها  و نیز جهت یابی پرداختند. سپس تلسکوپ ها برای رصد برپا شده و آقای نظام با استفاده از تلسکوپ های موجود به رصد سیاره زحل و اجرام غیرستاره‌ای همانند کهکشان آندرومدا و نیز خوشه ستاره‌ای M13  پرداختند و همزمان آقای مطیعی در مورد کار با تلسکوپ و نحوه قطبی کردن آن و نیز طریقه استفاده از تلسکوپ برای یافتن اجرام در آسمان برای علاقه‌مندان، به ویژه شرکت‌کنندگان در کارگاه کار با تلسکوپ انجمن و همچنین در مورد عکاسی نجومی توضیحاتی ارائه نمودند و تعدادی از شرکت کنندگان نیز به عکاسی از آسمان شب پرداختند.

IMG_6280

Startrails61

rad9406ashrafi

هر چند لذت رصد زیبایی های آسمان شب سیری ناپذیر است ولی زمان برنامه‌ها بالاخره به اتمام می‌رسد و طبق برنامه در ساعت ۲۳  دوستان شرکت‌کننده وسایل خود را جمع کردند و رادکان را به امید دیداری دوباره ترک گفتند و به سمت مشهد به راه افتادیم. در حدود ساعت ۱۲:۳۰ نیمه شب به مشهد رسیدیم.

با تشکر از حضور تمامی علاقمندان و شرکت کنندگان در این برنامه رصدی  و به امید دیداری دوباره.

گزارش و عکس: احمد نظام

یک دیدگاه در “گزارش برنامه رصدی رادکان ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۴

  1. باسلام اعضای انجمن زیر مجموعه ساخت تلسکوپ اگر با همکاری هم بتوانند تلسکوپی بزرگتر بسازند پیشرفت بهتری وامید های تازهای بوجود می اید برای برنامه های رصدی ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *