یکصد و پنجاهمین باشگاه نجوم مشهد در یکی از روزهای گرم تابستان، ۲۹ امرداد ۱۳۹۴، در سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح برگزار شد.

آقای خسروانی که اجرای این برنامه را بر عهده داشتند، مقدم علاقه‌مندان و دوستداران نجوم را گرامی داشتند.

اخبار نجومی: خانم عابدینی

کشف جو مه‌آلود پلوتو، سیارات فراخوشیدی شبیه به زمین و ذکر مشخصات آن‌ها، سحابی سیاره نما جواهر کوچک (NGC 6818) از اخبار ابتدایی بود. ثبت عبور ماه از سیاره زمین توسط مدارگرد، انتشار کتاب آلودگی نوری، مأموریت رزتا و کشف کهکشان برخوردی در فهرست اخبار نجومی این ماه قرار داشت.

photo_2015-08-31_16-06-29

گزارش برگزاری برنامه‌های رصد در کویر سه قلعه و کاروانسرای عباس‌آباد: خانم صبوری

خانم صبوری به جزئیاتی از این برنامه‌ها پرداختند. هم‌ زمان تصاویری که عکاسان حاضر در برنامه‌های رصدی مذکور گرفته ‌بودند را نشان دادند. این تصاویر یادآور خاطرات خوش برای شرکت‌کنندگان بود.

هم‌چنین در مورد مسیر رفت‌ و برگشت، پیش‌بینی وضع هوا در کویر سه قلعه و بازدید از بناهای تاریخی، توضیحاتی دادند.

نجوم رصدی (صورت‌های فلکی): آقای جاودانی

تاریخچه‌ و اهمیت یادگیری صورت‌های فلکی جزو بحث‌های آغازین بود. در ادامه تعریفی مختصر از انواع اجرام غیرستاره‌ای و صورت واره بیان کردند. موضوع باشگاه نجوم اَمرداد ماه، صورت واره مثلث تابستانی بود. ستاره‌های پرنور، صورت‌های فلکی دَجاجه، شلیاق و عقاب از جمله قسمت‌های آن بود. اجرام غیر‌ستاره‌ای این صورت واره را نام بردند و مکان آن ها را در نقشه آسمان مشخص کردند.

photo_2015-08-31_16-06-33

آقای جاودانی عکس‌هایی از این اجرام و کلیپی از کهکشان آندرومدا که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت ‌شده بودرا نمایش دادند که تعجب و شگفتی شرکت‌کنندگان را برانگیخت.

چه کسی شایعات علمی را می‌سازد؟: خانم ملی و خانم حاجی ولیزاده

خانم ملی در ابتدا سؤالاتی برای روشن‌تر شدن این موضوع مطرح فرمودند. سپس به شهابی که در هشتم اَمرداد در آسمان ایران دیده‌شده بود، پرداختند. چگونگی برخورد با این شایعه و نشر آن در فضای مجازی و مقایسه با اتفاق مشابه که برخوردی علمی با آن صورت گرفته بود، از دیگر صحبت‌های ایشان بود.

با یادآوری مثال‌هایی از شایعات علمی رواج یافته در جامعه، راه‌های تشخیص اخبار علمی از شایعه را برشمردند که می‌توان به منبع معتبر، تحقیق و پرس‌وجو از افراد مطلع اشاره کرد.

دقت درادبیات شایعات علمی و وسواس در انتشار این مطالب می‌تواند جامعه ما را ازاین‌گونه شایعات دور سازد.

photo_2015-08-31_16-06-36

این بخش توسط خانم ملی و خانم حاجی ولی زاده آماده‌شده بود که متأسفانه به دلیل مشغله درسی خانم حاجی ولی زاده نتوانستیم از حضورشان بهره‌مند شویم.

گزارش برنامه‌های پیشین انجمن نجوم مشهد: آقای نظام

آقای نظام گزارشی تصویری از برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها، برنامه‌های رصدی و آماده‌سازی دفتر انجمن نجوم مشهد ارائه دادند.

photo_2015-08-31_16-06-50

مدیر داخلی انجمن نجوم مشهد به برنامه‌های پیش‌رو مانند برگزاری همایش استانی نجوم آماتوری، برگزاری برنامه رصدی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های نجومی اشاره‌ای کوتاه داشتند.

فیلمی در مورد رصدخانه ملی ایران پخش شد که آقای دکتر سپهر اربابی بیدگلی (مدیر توسعه‌ی طرح رصدخانه ملی ایران) تاریخچه‌ و مراحل آماده‌سازی این رصدخانه راتوضیح دادند.

باشگاه نجوم مشهد در ساعت۱۸:۳۰ به پایان رسید.

گزارش: خانم عابدینی

یک دیدگاه در “گزارش برگزاری یکصد و پنجاهمین باشگاه نجوم مشهد

  1. با سلام و خدا قوت
    متاسفانه به علت شرایط شغلی و ساعت کاری تا کنون هنوز فرصت حضور در برنامه ها را پیدا نکرده ام. اما خبر ها را دنبال می کنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *