در تاریخ ۲۷ و ۲۸ تیر ماه برنامه‌ای رصدی در رصدگاه ملی سه قلعه برگزار شد.

گزارش از: خانم صبوری

در تاریخ ۲۷ و ۲۸ تیر ماه برنامه‌ای رصدی در رصدگاه ملی سه قلعه برگزار شد. شرکت کنندگان در ساعت ۹:۳۰ صبح روز شنبه در ترمینال مشهد حضور بهم رسانیدند و طبق برنامه ساعت ۱۰:۰۰ اتوبوس به مقصد شهر سه قلعه حرکت کرد.
پس از پیمودن مقداری از راه اتوبوس حدود ساعت ۱۴ در فیض آباد برای اقامه نماز و خوردن ناهار توقف کرد و پس از آن دوباره به راه افتاد.
در شهرفردوس توقف کوتاهی داشتیم تا برخی دوستان که با وسیله نقلیه شخصی آمده بودند برسند. بعد از پشت سر گذاشتن فردوس در شهر سه قلعه توقف کردیم و اتوبوس مان تعویض شد و مسافران با اتوبوسی دیگر از شهر سه قلعه به مقصد رصد گاه ملی سه قلعه حرکت کردند.

3gh_0494_01

تماشای زیبایی های کویر در طول مسیر رصدگاه لذت خاصی داشت.

3gh_0494_02

مسؤولان محترم با کمک سایر دوستان دو چادر مجزا جهت استراحت خانمها و یک چادر جهت استراحت آقایان و نیز چادری دیگر برای تدارکات برپا کردند.

3gh_0494_03

باد تندی می وزید و کویر غبار آلود بود و نصب چادر ها بامشکلاتی همراه بود. پس از استقرار شرکت کنندگان و خواندن نماز مغرب وعشاء، علاقه‌مندان در محلی جمع شدند و جناب آقای مطیعی توضیح مختصری در مورد محل رصد گاه و شیوه‌های رصدی ارائه دادند و سپس بعضی از صورت های فلکی و خوشه های ستاره‌ای را به علاقه‌مندان نشان دادند. پس از توضیحات جناب مطیعی شرکت کنندگان چای صرف کردند و سپس با کمک و راهنمایی آقای جاودانی به رصد خوشه های ستاره ای و برخی اجرام غیرستاره ای دیگر پرداختند. بادی که سر شب می‌وزید احتمال رصد را کم کرده بود ولی تا نیمه های شب این غبار کمتر شد و در آسمان صاف کویری، ستاره ها و راه کهکشان خودنمایی می کردند.
پس از ساعتی که ازبرنامه گذشته بود شرکت کنندگان از چادر تدارکات شام مختصری گرفته و صرف کردند و پس از آن عده‌ای به استراحت پرداختند و عده ای به رصد آزاد و عکاسی نجومی با تلسکوپ‌ها و دوربین های شخصی خود مشغول شدند. جناب مطیعی به عده ای از علاقه‌مندان عکاسی نجومی آموزش دادند.

3gh_0494_05

3gh_0494_04

3gh_0494_17

3gh_0494_16

عده‌ای هم که به رصد اجرام آسمانی علاقه مند بودند با کمک آقای جاودانی توانستند اکثر اجرام غیرستاره ای را تا صبح رصد کنند و از توضیحات ایشان کمال استفاده را ببرند. علاقه دوستداران آسمان شب به حدی بود که با وجود خستگی راه باز هم تعداد زیادی از دوستان تا صبح بیدار بودند و به رصد و عکاسی از آسمان شب مشغول شدند. صبح زود پس از خواندن نماز صبح، شرکت کنندگان وسایل و لوازم خود را جمع کردند و پس از صرف صبحانه‌ای مناسب به سمت تپه‌های ماسه ای حرکت کردند.

3gh_0494_20

3gh_0494_06

ساعت ۸ صبح شرکت کنندگان به محل شن های روان و رمل های کویر رسیدند. رمل‌نوردی برروی شن‌های روان با پای برهنه لذت خاصی داشت و برخی شرکت کنندگان به پرش از روی تپه های ماسه ای مشغول بودند و برخی دیگر با مارمولکی که در بیابان پیدا کرده بودند بازی میکردند!

3gh_0494_11

3gh_0494_10

3gh_0494_08

3gh_0494_07

3gh_0494_18

3gh_0494_19

پس از یک ساعت رمل نوردی و عکس برداری از مناظر بی نظیر کویر و تپه های ماسه ای و گرفتن یک عکس یادگاری دسته‌جمعی، شرکت کنندگان با اتوبوس به سمت رصد گاه بازگشتند.

3gh_0494_12

در محل رصد گاه آقای نظام با هندوانه‌های شیرین و آب‌دار منتظر شرکت کنندگان بودند. صرف هندوانه بعد از کویر نوردی در آن هوای گرم کویری لذت خاصی داشت و خستگی را از تن دوستان بیرون کرد.

3gh_0494_13

سپس عکسی دسته جمعی در محل رصدگاه گرفتیم و برای بازگشت به مشهد آماده شدیم.

3gh_0494_14

در راه بازگشت مناطق کویری و بیابان های دست نخورده و طبیعی را به نظاره نشستیم و ساعتی بعد به شهر سه قلعه رسیدیم و دوباره اتوبوس اول را سوار شدیم و به راه افتادیم.

3gh_0494_09

حدود ساعت ۱۲ برای صرف نهار و اقامه ی نماز ظهر و عصر در رستورانی در فردوس توقف کردیم و پس از یک ساعت دوباره حرکت کردیم.
در راه بازگشت اکثر شرکت کنندگان به استراحت پرداختند و اتوبوس حدود ساعت ۱۷:۳۰ در استراحت گاه بین راهی رباط سفید برای استراحت و خرید توقف کرد که پس از پذیرایی با بستنی از شرکت کنندگان، اتوبوس دوباره به مقصد مشهد به راه افتاد.

3gh_0494_15

در راه جناب مطیعی در مورد نحوه برگزاری برنامه های انجمن نجوم مشهد و مشکلات پیش رو صحبت هایی کردند و در مورد برنامه های رصدی آینده اطلاع رسانی کردند. سرانجام اتوبوس ساعت ۱۹:۳۰ به مشهد رسید و این سفر با امید برگزاری برنامه رصدی بعدی به اتمام رسید.

انجمن نجوم مشهد از نظرات، پیشنهادات و انتقادات شرکت‌کنندگان گرامی، استقبال می‌نماید. در صورت تمایل ما را از نظرات خود در بخش “دیدگاه” در پایین همین صفحه بهره‌مند فرمایید. با تشکر.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *