طبق اطلاعیه‌ای که از روزهای گذشته بر روی سایت قرار گرفته بود و با هماهنگی‌هایی که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نیز نیروی انتظامی شهر رادکان انجام شد، علاقه‌مندان به نجوم پس از ثبت نام برنامه رصد، در ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر روز جمعه ۱۹ تیرماه در میدان آزادی مشهد حضور به‌هم رساندند تا با انجام پذیرش از ثبت نام کنندگان به سمت رادکان حرکت کنیم.

بعد از مدت‌ها که در انجمن نجوم  مشهد برنامه رصدی مناسبی برگزار نشده بود این برنامه رصدی بسیار مورد توجه علاقه‌مندان به آسمان شب قرار گرفت.

بسیاری از دوستان برای اولین بار بود که در این برنامه حضور پیدا می‌کردند. حدود ساعت ۱۹ به محل برج رادکان رسیدیم. در ابتدا جناب آقای مطیعی در مورد برج رادکان و تاریخچه و کاربردهای نجومی آن به علاقه‌مندان توضیحاتی ارائه نمودند.

radkan9404_02

سپس با غروب آفتاب و رسیدن به زمان اذان مغرب استراحت کوتاهی اعلام شد و روزه داران به افطار و نیز ادای فریضه نماز مغرب و عشاء پرداختند.

بعداز این استراحت کوتاه نقشه‌ها وبورشور برج رادکانی که در رابطه با همین برنامه رصدی تهیه شده بود بین شرکت کنندگان توزیع شد و به دلیل نزدیک بودن زمان غروب سیارات مشتری و زهره، حاضران با استفاده از تلسکوپ هایی که مسؤولان انجمن برای رصد درنظر گرفته بودند به رصد این سیارات زیبا مشغول شدند. بعد از رصد این سیارات جناب آقای مطیعی در مورد پیدا کردن صورت های فلکی و جهت یابی و نیز برخی اجرام عمق آسمان توضیحاتی ارائه نمودند که بسیار مورد توجه حاضران در برنامه قرار گرفت. رصد برخی از اجرام غیرستاره‌ای همچون سحابی حلقدی M57 و خوشه ستاره‌ای M13، M92، M4 و… از پشت تلسکوپ لذت این قسمت از برنامه را دو چندان کرده بود. در این قسمت با توجه به نقشه‌های آسمان شب که توزیع شده بود از شرکت کنندگان درخواست شد که با توجه به توضیحاتی که ارائه شده و نیز نقشه‌ها تعدادی از صورت‌های فلکی دیگر را خود آن‌ها پیدا نمایند که این مساله باعث شده بود که شرکت کنندگان با دقت بیشتری  به دنبال یادگیری صورت‌های فلکی در آسمان باشند.

radkan9404_03

سپس در مورد عکاسی در شب با دوربین‌های دیجیتال توضیحاتی به علاقه‌مندان ارائه شد و تعدادی از علاقه‌مندان در گوشه و کنار به عکاسی از آسمان پرداختند.

radkan9404_01

صورت فلکی عقرب، عکس از: محمد جواد شوشتری

شور و علاقه شرکت کنندگان به حدی بود که با توجه به اینکه قرار بود ساعت ۲۲:۳۰ از محل رادکان به سمت مشهد راه بیافتیم اجرای این برنامه تا حدود ۲۳:۴۵ طول کشید.

قبل از حرکت از رادکان به سمت مشهد، حضور اعضای شورای شهر رادکان به همراه خانواده در محل رصدگاه اعتبار ویژه‌ای به این برنامه بخشید و با صحبت‌هایی که با اعضای شورای شهر روستا انجام شد قول‌های مساعدی برای برگزاری هر چه بهتر سایر برنامه‌های رصدی در کنار برج رادکان داده شد.

با گرفتن عکس یادگاری دست‌جمعی یک شب رصدی خاطره‌انگیز دیگر به پایان رسید.

radkan9404_04

یک دیدگاه در “گزارش برگزاری برنامه رصد آموزشی در کنار برج تاریخی رادکان

  1. با سلام و عرض ادب
    لازم است تا از تمامی عوامل برگزاری بخصوص کارشناس انجمن که با توضیحات و راهنمایی های رصدی شان به برگزاری هرچه بانشاط تر مراسم کمک ویژه ای کرند و همچنین از ابزارهای رصدی که تعداد کثیری از همراهان و کارشناسان به همراه آورده بودند نهایت تشکر را داشته باشم

    در صورت امکان اگر برایتان مقدور است عکس های بیشتری از این سفرعلمی روی سایت قراردهید یا در اختیار علاقه بگذارید
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *