یکصد و سی نهمین باشگاه نجوم مشهد درمکان همیشگی خود (دبیرستان فاتح) در تاریخ  ۲۷ شهریور ۱۳۹۳  برای علاقه مندان به طبیعت آسمان برگزار شد.
در ایتدای باشگاه آقای مطیعی ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به حضار خلاصه ای از وضعیت نجوم در سالهای اخیر در کشورمان را تشریح نمودند و پس از آن به علت همزمانی برگزاری باشگاه با ایام درگذشت زنده یاد دکتر عدالتی (بنیانگذار نجوم آماتور آسمان توس) نام و یاد این استاد عزیز را گرامی داشتند.
آقای مطیعی در ادامه مطالب خود به جایزه دکتر عدالتی اشاره نمودند و از تصمیم جدید انجمن (در صورت موافقت اعضاء) در این خصوص مبنی بر اهداء نشان دکتر عدالتی از سال آینده به جای جایزه به تلاشگر نمونه درعرصه نجوم خبر دادند.
آقای مطیعی در بخش پایانی سخنانشان از تمام علاقه مندان به فعالیت در بخش های مختلف انجمن نجوم مشهد دعوت به همکاری نمود و پس از آن به تعدادی از سوالهای حضار در خصوص نوع همکاری و بخش های مختلف انجمن پاسخ دادند و با تشویق گرم حضار به سخنان خود پایان دادند.
دربخش اول سرکار خانم هاشمی ارایه آسمان شب را با تهیه فیلمی کوتاه ۵ دقیقه ای شروع نمودند و موضوعات زیر را مورد بررسی قرار دادند.
اسمان شب مهرماه ۱۳۹۳
۳۷ : ۰۹ اعتدال پاییزی ۱ مهرماه
۳۰ : ۰۰ موقعیت سحابی جبار ۴ مهرماه
بارش شهابی ۱۶ – ۱۰ مهرماه
ماه گرفتگی کامل ۱۶ مهرماه
۰۰ : ۰۴ موقعیت مشتری و ماه ۲۶ مهرماه
ارایه زیبای آسمان شب توسط سرکار خانم هاشمی با تشویق گرم و پرشور حضار به پایان رسید.
در بخش دوم آقای شنجمالی پور با موضوع ” چگونه می توان با قضیه یوفو برخورد کرد؟ ” ارایه خود را شروع نمودند. در این بخش آقای شنجمالی با تشریح موضوع یوفو (اجسام پرنده ناشناس) در خصوص مشکلات گروههای علمی که بر روی این موضوع در حال کار کردند هستند مطالبی را بیان فرمودند و سپس از برخوردهای صورت گرفته با منشاء یوفو از جمله با زمین، درختان و مشاهدات انسانها واسناد و مدارک ثبت شده در خصوص یوفو و بررسی آن با کامپیوتر های پیشرفته برای قبول یا رد آن مطالب جالب و زیبایی را ارایه نمودند. آقای شنجمالی پور با تسلط کافی بر موضوع ارایه خود، اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص یوفو به افراد حاضر در باشگاه انتقال دادند.
در بخش سوم و پایانی باشگاه آقای امیر حسام بلندی با موضوع سفر به ماه ارایه خود را شروع نمودند. ایشان درباره موضوعاتی همچون چگونگی سفر به ماه، مسابقه شوروی و آمریکا برای فتح ماه، سفر نخستین انسان به فضا(گاگارین)، نظریات جالب دهه شصت میلادی در خصوص منشاء و ماهیت ماه، تمرین خلبانان نیروی هوایی برای سفر به ماه و هدف اصلی کشف ماه مطالبی را بیان نمودند. کلام رسا و بیان آرام آقای بلندی تشویق گرم و پرشور حضار را بهمراه داشت.
در انتهای باشگاه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار به سوالات آقای مطیعی در خصوص ارایه های صورت گرفته و دو مورد سوال نجومی مطرح شده توسط ایشان پاسخ دادند.
باشگاه در ساعت ۱۸ با تشویق حاضرین به پایان رسید.
اگر از حضور در انجمن نجوم مشهد لذت بردید شرکت در آن را به دوستان علاقه‌مند خود پیشنهاد کنید. با تشکر از استقبال گرم همه عزیزان شرکت کننده.
گزارش: محمد چاره ساز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *