یکصد و سی و هفتمین باشگاه نجوم مشهد در تاریخ پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ با پخش تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز به کار کرد.

اخبار نجومی:
پس از خوش‌امدگویی مجری محترم، آقای سینا خسروانی آغازگر نخستین برنامه این باشگاه بودند. اعلام برگزاری کارگاه رؤیت هلال به همراه ارائه مهمترین رخدادهای نجومی در جهان و ایران اهم عناوین بخش اخبار نجومی را به خود اختصاص داد.

آسمان شب: 
بخش آسمان شب این باشگاه متفاوت با باشگاههای دیگر و به صورت پخش فیلمی که رویدادهای مهم آسمان را در ماه میلادی ژولای نشان می‌داد، ارائه شد. این فیلم‌ را می‌توان از نشانی http://hubblesite.org/explore_astronomy/tonights_sky/ دریافت کرد. دریافت و تهیه متن زبان اصلی فیلم و نیز اعمال زیرنویس فارسی در آن به عهده آقای معین پاکجو بود و برگردان متن به زبان فارسی  را خانم صحرانورد عهده‌دار بودند. بنا بر آن است که در ماه‌های آینده فیلم رویدادهای آسمان شب را مطابق با تاریخ شمسی و به زبان فارسی تهیه نماییم و ضمن ارائه در باشگاه، امکان دانلود آن از طریق سایت انجمن نیز برای علاقه‌مندان فراهم گردد.

 کهکشان ما: خانم اعتضاد رضوی
بخش دوم سری سخنرانی‌ها از مجموعه‌ی “کهکشان ما”، توسط خانم اعتضاد رضوی ارائه شد. در این بخش به خصوصیات هسته کهکشان راه شیری و نیز “کمان اِی” که به نظر می‌رسد یک اَبَرسیاهچاله پرجرم در مرکز کهکشان ما باشد، پرداخته شد.

گزارشی از رصدخانه مدرسه راهنمایی شهید هاشمی نژاد مشهد: آقای امین قنبری راد
مدتی است که به همت مسؤولین و تلاش دانش‌آموزان و اولیای محترم آن‌ها مدرسه راهنمایی شهید هاشمی نژاد (دبیرستان شهید هاشمی‌نژاد، دوره اول) صاحب یک رصدخانه آموزشی شده است. آقای قنبری راد که از فارغ‌التحصیلان این مجموعه هستند و در بهره‌برداری آموزشی از آن نقش مهمی داشته‌اند با پخش تعدای تصویر، در مورد مشخصات و برنامه‌های این رصدخانه توضیحاتی را ارائه کردند.

طبق اعلام قبلی قرار بود در صورتی که تعداد متقاضیان شرکت در مسابقه حضوری به حد نصاب نرسد، اقدام  به برگزاری جلسه پرسش و پاسخ گردد. بنابراین جلسه کوتاه پرسش و پاسخ با حضور آقای محمد مهدی مطیعی و پاسخ به تعدادی پرسش که توسط حضار محترم مطرح شده بود، پایان بخش این باشگاه شد تا حضار در ساعت ۱۸ سالن اجتماعات دبیرستان فرزانگان ۵ را ترک نمایند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *