کتاب رؤیت هلال: آشنایی با مقدمات نجومی استهلال، تالیف دکتر جمشید قنبری و محمد مهدی مطیعی به عنوان اثر برگزیده بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل (ویژه پاییز ۱۳۹۲) در بخش هیئت و نجوم علوم خالص انتخاب شد. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران آیین اختتامیه بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل (ویژه پاییز ۱۳۹۲) از ساعت ۱۷ الی ۱۹ یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ به میزبانی خانه کتاب با تاخیری چندماهه و با حضور معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، دبیر علمی جایزه و جمعی از نویسندگان و فرهیختگان در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار شد.

در این مراسم از آقایان دکتر جمشید قنبری و محمد مهدی مطیعی مؤلفان کتاب “رؤیت هلال: آشنایی با مقدمات نجومی استهلال” به عنوان کتاب برگزیده در بخش هیئت و نجوم علوم خالص، تقدیر به عمل آمد.

jeld_s_920525

این کتاب در شش فصل با عناوینی که در ادامه آورده شده‌اند، شامل بیش‌ترِ آن چیزی است که علاقه‌مندان به رؤیت هلال برای شروع به کار به آن نیاز دارند و سعی شده است در آن تنها مقدمه‌ای مختصر برای آشنایی سریع علاقه‌مندان با مبانی نجومی استهلال و اطلاعاتی کلی در مورد این بخش جذاب از علم نجوم در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد.

فصل اول: گردش ماه به دور زمین

فصل دوم: سیستمهای مختصات نجومی

فصل سوم: پارامترهای مؤثر در رؤیت هلال

فصل چهارم: معیارهای رؤیت‌پذیری هلال

فصل پنجم: به دنبال هلال باریک و کم فروغ

فصل ششم: اهمیت روشنایی هلال در رؤیت‌پذیری آن

در ضمیمه‌ی کتاب نیز وضعیت و پیش‌بینی علمی رؤیت‌پذیری هلال ماه‌های رمضان و شوال ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۰ ه.ق آورده شده است.

ketab_fasl_13930325_

jz_n00201421-r-b-019

مرجع:

http://www.ibna.ir/vdcgwq9xzak9zw4.rpra.html

http://www.ibna.ir/vglgxq9xqak9ztv..paar4r1q.html

16 دیدگاه در “کتاب رؤیت هلال به عنوان اثر برگزیده کتاب فصل در بخش هیئت و نجوم

  1. با سلام و احترام:
    دغدغه و نجوای درونی بزرگترین انسانها در مسیر تاریخ بشریت اعتلای فرهنگ علم و دانش در جامعه است.
    مکتوب نمودن دانش و تجربیات، بزرگترین هدیه اندیشمندان و بزرگان گذشته برای ماست.
    توفیق الهی است که در کنار استاد بزرگواری چون آقای مطیعی راه و سیره علمی اندیشیدن، علمی زیستن، را در حال آموختن هستیم.
    استاد بزرگوار قطعاً ریخته های قلمتان جاری شدن جوی آبی کوچک است از اقیانوس بی کران علم و دانش و سیره علمی تان.
    همچنان در قله های علم و دانش سرزنده و پایدار باشید.

  2. با سلام خدمت جناب آقای مطیعی تبریک صمیمانه ما را نیز پذیرا باشید. برای حضرت عالی توفیق روز افزون در امر تحقیق و پژوهش از حضرت باری تعالی مسئلت داریم

  3. با سلام و عرض ادب و احترام
    از لطف سروران گرامی سپاسگزارم. به امید تندرستی و موفقیت روزافزون همه‌ی دوستان.

  4. سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر
    جناب آقای مطیعی با شادی فراوان خدمت شما سرور ارجمند تبریک عرض نموده و امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید موفقیت شما باعث مباهات و افتخار شاگردانتان در انجمن نجوم مشهد میباشد

  5. آسمان بلند فرهنگ و هنر ایران زمین، پیوسته پرستاره باد. فروغ فرهنگ فرزانگی ایرانیان هماره دل و دیده جهانیان را روشنی و گرمی بخشیده است. جوهر این فرهنگ ایمان است و جان مایه آن عشق، و این است راز ماندگاری و جاودانگی.
    استاد گرامی جناب آقای محمدمهدی مطیعی
    بدینوسلیه ضمن تبریک به جنابعالی برای انتخاب کتاب رؤیت هلال به عنوان اثر برگزیده کتاب فصل در بخش هیئت و نجوم از خداوند منان آرزوی موفقیت فراوان برای شما و استواری گام هایتان در راه تعالی و قرب به خداوند را خواستارم.

  6. سلام وعرض ادب ووقت بخیرحضورمحترم جناب اقای دکترقنبری
    تبریک صمیمانه منو پذیراباشین شاگردیه جنابعالی برای من افتخاره بزرگیه.

  7. با سلام و ادب و احترام خدمت برادر ارجمندم جناب آقای مطیعی .بنده از دوستداران ستاره شناسی و نجوم بوده و کتب مختلفی را مطالعه نموده ام و لیکن در مورد استهلال کتاب خاصی ندیده بودم . خوشحال شدم که شما به این امر همت گماشتیدو از صمیم قلب برای شما و همکارانتان آرزوی موفقیت و سربلندی را از خداوند منان خواستارم . ضمناً مرحمت بفرمایید در مورد نحوه تهیه این کتاب اینجانب را راهنمایی فرمایید(قیمت و آدرس محل خرید)
    ابوالقاسم کریمی – دبیر فیزیک از استان اصفهان شهر داران

  8. با سلام و عرض ادب و احترام مجدد خدمت سروران گرامی و تشکر از ابراز لطف همه‌ی بزرگواران. فکر کنم از دفتر مجله‌ی نجوم بتوان کتاب را تهیه نمود. همچنین از طریق سایت http://www.iiketab.com/chosedet.asp?bNumber=16314&choseType=b امکان دریافت مشخصات و نحوه‌ی تهیه کتاب وجود دارد. با عرض ارادت

  9. خدمت استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر جمشید قنبری و دوست گرامیم جناب مطیعی عزیز، برگزیده شدن کتاب رؤیت هلال به عنوان اثر برگزیده کتاب فصل در بخش هیئت و نجوم در بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل، را تبریک عرض کرده و نعمت سلامتی و طول عمر و موفقیت روز افزون را برای شما بزرگوارانم آرزومندم. ذکر این نکته ضروری است که: سرزمین ایران، از روزگاری دور، دامانی گسترده برای پرورش اندیشه و تفکر بوده است و بزرگانی همچون شما عزیزان بزرگوارانم با عشق به دانش و سختکوشی در راه کسب و ترویج آن کوشیده اند. و همچنین سرزمین ما چشم به راه بزرگانی است که با خردمندی، تخصص، درایت، همبستگی و عشق به ایران همچون شما، با روشنایی چراغی که افروخته اید، راه شما عزیزان بزرگوارم را ادامه دهند. یکبار دیگر از صمیم قلب برای موفقیت روز افزونتان دعا می کنم.

  10. با سلام
    منم به نوبه خودم خدمت استاد بزرگوارم تبریک میگم
    امید است که همیشه از علم شما بهره برده و در جهت اهداف جامعه نجوم استفاده کنیم :)

  11. سلام خدمت استادبزرگوار جناب آقای مطیعی.ضمن عرض تبریک امیدوارم همیشه موفق باشید.اثرتان باحجم کم وبسیار مفیدبود.منتظر نشرآثار بعدی شما هستیم.

  12. استاد عزیز خیلی خوشحال شدم از انتشار این گنج گرانبها و صمیمانه تبریک میگم،با آرزوی موفقیت روز افزون .
    لطفاً برای تهیه ان راهنماییم کنید؟

  13. با سلام و درود و تشکر مجدد از ابراز لطف سروران گرامی
    تصمیم داریم کتاب را در اختیار انتشارات امام واقع در چهارراه دکترا مشهد قرار دهیم. به یاری خدا از اوایل امردادماه علاقه‌مندان می‌توانند کتاب را از این انتشارات تهیه نمایند. با سپاس فراوان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *