صد و سی و پنجمین باشگاه نجوم مشهد در آخرین پنج شنبه ی اردیبهشت در صورتی برگزار شد که سالن اجتماعات دبیرستان حسین فاتح در اختیار گروهی دیگر برای همایشی دیگر بود!! و خب این باشگاه متفاوت ترین باشگاه نجوم مشهد به گفته ی آقای مطیعی شد. در کلاس های دبیرستان گروه را گرد هم آوردیم و باشگاه را با آسمان شب خرداد ماه آغاز کردیم.

آسمان شب: خانم سمیرا صحرانورد
جایگاه خورشید در این ماه و در پهنه ی آسمان خرداد ماه بررسی شد و موقعیت ماه هم با تصاویری از استلاریوم برای حضار شرح داده شد. خرداد ماه خبر از اتفاقات نجومی هیجان انگیزی را به علاقه مندان میداد که از جمله مهم ترین آنها میتوان به بارش شهابی دنباله دار لینیر در سوم خرداد اشاره کرد. در بخش دوم نیز برخی رویدادهای مهم سال ۲۰۱۴ توضیح داده شد.

b135_1

اخبار نجومی: یاسمن عقلی
در این بخش ایشان در ابتدا خبر از کشف شبیه ترین سیاره به زمین را دادند سپس به سراغ ۱۴ سالگی برنامه ی آسمان شب رفتند و بیان داشتند که این برنامه به عنوان طولانی ترین و یکی از تاثیر گزارترین برنامه های علمی صدا و سیما همچنان به فعالیت خود با پشتکار برادران صفاریان پور ادامه میدهد. سپس در مورد تمیز شدن مریخ نورد ” فرصت ” به وسیله ی بادهای مریخی توضیحاتی را ارئه دادند. کشف ستاره ای موسوم به خواهر خورشید ، پروژه‌ی پنجره ای رو به زمین ، بهترین تصاویر فضایی هفته به انتخاب نشنال‌جئوگرافیک ، ابرنواختر دوردست ( تصویر تلسکوپ هابل ) ، اورانوس از نگاه زحل و اخباری پیرامون شن های روان سیاره ی سرخ موضوعات دیگر خبرهای نجومی ماه به انتخاب خانم عقلی بود.

b135_2

اخبار باشگاه : آقای احمد نظام
ابتدا آقای نظام بابت اشکالات پیش امده در روند باشگاه ۱۳۵ ام از حضار عذرخواهی کردند و در ادامه به ارائه ی گزارش برنامه های روز نجوم ۱۳۹۳ پرداختند. ایشان با پخش عکسها و سخنانی حضار را از برنامه های انجمن نجوم مشهد در شهرهای تربت جام و مشهد آگاه ساختند. گزارش تکمیلی انجمن نجوم مشهد در روز نجوم را میتوانید در سایت انجمن مشاهده کنید.

بعد از بازه ی استراحت در کلاسی دیگر پای صحبت های عکاسانه ی آقای صفاران نشستیم.

نقد عکسهای نجومی: آقای محمدجواد صفاران
برنامه ی نقد عکس های نجومی چند باشگاه است که توسط جناب صفاران ارائه میشود. ایشان در این بخش به توضیحاتی پیرامون نقد جنبه هی مختلف یک عکس نجومی میپردازند و در این راستا عکسهای روز سایتهای معتبر عکاسی نجومی مانند APOD ، TWAN ، Astrobin ، Skypix   و Darkframe  را به معرض تماشا و نقد عکاسان نجومی قرار میدهند. بررسی جنبه های مختلف تهیه ی چنین عکسهای نجومی از دیگر محورهای سخنرانی ایشان در هر باشگاه است.

b135_3

آقای محمد مهدی مطیعی
در این بخش قرار بر این بود که ایشان به ارائه ی اولین سخنرانی خود پیرامون آشنایی با کهکشانها بپردازند اما به دلیل مشکلات پیش آمده در برگزاری باشگاه ۱۳۵ این سخنرانی به باشگاه بعد موکول شد.
حناب مطیعی ضمن ارائه ی سخنرانی کوتاه از تمامی افراد علاقه مند و فعال در عرصه ی نجوم دعوت به همکاری در ارائه‌ی سخنرانی در باشگاه نجوم مشهد کردند و بیان داشتند که انجمن نجوم مشهد از ایده های خلاق شما در برگزاری هرچه بهتر باشگاه های ماهانه ی انجمن استقبال می کند.
شما نیز اگر مایل به همکاری در ارائه ی سخنرانی ها و برگزاری بهتر باشگاه ها هستید با اقای نظام و یا اقای مطیعی تماس حاصل فرمایید تا در باشگاه های بعدی از همکاری شما استفاده کنیم.
گزارش: خانم صحرانورد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *