دوستداران علم نجوم، در آخرین پنج شنبه آذرماه، مانند همیشه، در آمفی تئاتر دبیرستان فاتح حضور یافتند تا در مورد علاقه مشترکشان، بگویند و بشنوند.

اجرای باشگاه‌های پیشین را خانم فرزانه بر عهده داشتند که به دلیل فوت پدربزرگ محترمشان، نتوانستیم از گفتار ایشان استفاده ببریم بنابراین، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، خانم هاشمی مجری این محفل نجومی بودند.

آسمان شب: آقای افتخاری

آقای افتخاری پدیده‌های نجومی دی ماه را بیان کردند. وضعیت خورشید و سیارات در پهنه آسمان در ماه     پیش رو نیز بخشی از این برنامه بود. ادامه سخنان ایشان در مورد بارش شهابی ربعی و چگونگی رخ دادن ریزماه بود. عقاید مردمان در مورد ستاره شباهنگ (شعرای یمانی) توضیح داده شد.

اخبار نجومی: خانم امیری

در ابتدا، کلیپی در مورد ۱۵ سالگی ایستگاه فضایی بین المللی پخش شد که همانند سفری به مرزهای فضا بود. سپس خانم امیری اطلاعات بیش تری در رابطه با این دست ساخته بشر را به سمع ونظر دوستان رساندند. ایشان توجه حاضران را به سرانجام دنباله دار آیسون، حلقه‌های شگفت انگیز زحل، تصویر برداری فضاپیمای کاسینی از قمر زحل، تیتان، جلب کردند. سپس به کشف منظومه فراخورشیدی و شباهت‌های آن به منظومه شمسی پرداختند. آخرین خبر، پرتاب فرگام توسط دانشمندان ایرانی بود. پایان بخش اخبار نجومی این ماه، معرفی فیلم Gravity، بود.

فلسفه هستی: خانم زحمتکش (استاد دانشگاه خیام)

ایشان پس از توضیحی مختصر در ارتباط با فلسفه، نظریه زمین مرکزی و چگونگی جایگزینی نظریه خورشید مرکزی را مورد بحث و تحلیل قرار دادند. تاثیر علم بر عقاید و افکار آن‌ها و پیدایش نظام‌های علمی قسمتی از مباحث را تشکیل می‌داد. استاد دانشگاه خیام، با دعوت علاقه مندان به اندیشیدن و تفکر، سخنان خود را به پایان رساندند.

ویژه برنامه شب یلدا

مجری این باشگاه، خانم هاشمی، برنامه ای منحصر به فرد را به دوستان نوید دادند.

نماد شناسی شب یلدا: خانم امیری

ایشان نماد شناسی شب یلدا را شرح دادند، برای مثال دلیل گذاشتن انار در سفره شب یلدا را بر شمردند.

نیایش نجومی مجنون منجم: آقای بختیاری، خانم سبزعلی

 خانم سبز علی و آقای بختیاری با خواندن اشعاری زیبا از نظامی گنجوی، داستان سرای قرن ششم، جمع نجومی را با نیایش نجومی مجنون، مزین کردند. نکته بینی ظریف این شاعر گرانقدر برای دوستداران نجوم، جالب بود. اجراکنندگان این بخش، به ارتباط بین نجوم و سایر رشته‌ها و هنر اشاره کردند. سرانجام به تفسیر برخی از ابیات پرداختند.

 بخش دوم: زمین ساکن است: آقای طباطبایی

در ادامه مباحث دو باشگاه گذشته، آقای طباطبایی از اکتشافاتی که بر روی الواح گلی مربوط به بابلیان انجام شده بود، گفتند. ایشان توضیحات کاملی در مورد پرسش‌های فیثاغوری دادند. اعتقادات موافقان فیثاغورس از جمله، نسبت‌ها و اعداد بخش بعدی سخنان بود. آقای طباطبایی همراهان را در باشگاه‌های نجوم آینده با ارسطو، بطلمیوس، مکتب مراغه، سمرقند، تیکو براهه و عصر کوپرنیک آشنا خواهند کرد.

گاهشماری سیستان و بلوجستان: خانم سرگلزایی

خانم سرگلزایی یکی از اعضای محترم جمعیت منجمان مهبانگ هستندکه افتخار میزبانی ایشان را داشتیم. موقعیت جغرافیایی و شرایط زیست محیطی سیستان و بلوچستان مقدمه ای برای پرداختن به گاهشماری های بومی و منطقه ای بود. ایشان با توضیحی کوتاه در ارتباط با ابوسعید سجزی سیستانی، پیوند رخدادهای آسمانی و کارهای روزمره را بررسی کردند. نام گذاری محلی ماه‌های قمری و خورشیدی، بخشی از اطلاعاتی بود که خانم سرگلزایی، به دوستان سر به هوا، اهدا کردند.

در رابطه با فراخوان مسابقه نجات تخم مرغ که توسط انجمن علمی مکانیک دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود، توسط یکی از افراد به طور مختصر بیان شد.

 به این ترتیب صد و سی امین باشگاه نجوم به پایان رسید و فرصتی شد تا دوباره در این مکان در مورد علم بسیار زیبای نجوم بیش تر بیاموزیم و بیاندیشیم.

    گزارش : خانم عابدینی

5 دیدگاه در “گزارش برگزاری صد و سی امین باشگاه نجوم مشهد

  1. سلام
    با تشکر از برنامه هاتون
    میشد این باشگاه کمی بهتر و گرمتر برگزار بشه . با توجه به این که باشگاه همزمان با شب یلدا بود، امید آن میرفت که این باشگاه با اطلاع رسانی بهتر،تبلیغات بیشتر و برگزاری منسجم تری انجام میشد.مثلا اجرای موسیقی سنتی زنده یا اجرای چند نفره . صد در صد اجرای چنین برنامه هایی منافاتی با دین اسلام ندارد.چه بسا که شادمان بودن و خوشحالی یکی از تاکیدهای خدای متعال است. انشالله با استفاده از تجربیات باشگاه های نجوم شهر های دیگر، مشهد هم به جایگاه بالاتری در برگزاری باشگاه نجوم برسد. لذا پیشنهاد می شود جلسات و هم اندیشی نجومی شهرهای دیگر بررسی شود
    مطلب بعد این که باشگاه ها باید دور از تعصب و محدودیت فکری افرادی خاص برگزار شود.بلکه باید به گسترش نجوم در بین مردم و ایجاد انگیزه آنها فکر کرد.نه این که با ذهن بسته امید به فراگیرشدن نجوم داشته باشیم.
    و کاش گزارش این باشگاه هم کمی پرانرژی تر نوشته میشد.و کمی بیشتر به برنامه های اجرا شده پرداخته میشد.
    ولی باز هم سپاس از زحمات بی دریغتان

  2. باسلام:
    صد افسوس که یکی دو ماهی است که توفیق حضور در باشگاه نجوم را ندارم و با گزارش های باشگاه آن را دنبال می کنم اما سلام گرم و درود خود را تقدیم همه عزیزانی دارم که در عرصه آسمان شب در حال تلاش هستند.
    احترام و قدردانی و تشکر ویژه خود را به پاس زحمات و پیگیری ها و تلاش خالصانه تان، از طریق دنیای مجازی تقدیم حضور همه می نمایم.
    امیدوارم روزی با فراق خاطر از گرفتاری های زندگی حداقل درهر ماه بتوانیم ساعاتی را در برگزاری این کار زیبا و دانشی شریک باشیم.
    اینکه مسولیت حرکت این مسیر بلند را امروز شما سروران گرامی بعده گرفته اید و با درایت در حال پیش برد آن هستید زبان کوچک ما قادر به تشکر نیست پس سر تعظیم خود را به احترام بزرگیتان فرود می آوریم.
    موفقیت و پیروزی تان را آرزومندیم.

  3. افسوس که نتوانستم حضور داشته باشم و مثل گذشته تنها اخبار را در سایت دنبال کردم.

  4. من این باشگاه رو نبودم ولی دارم میبینم چقدرپر بار بوده جناب نظام ممنون میشم اگه زمان باشگاه بعدو برام اس ام اس کنید مرسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *