در شامگاه پنجشنبه یازدهم مهرماه ۱۳۹۲ ،  با هماهنگی قبلی با آقای ربانی و آقای نظام و تعیین رصدگاه جهت رصد و عکاسی از دنباله دارهای قابل رصد در آسمان راهی محل رصدگاه که از قبل تعیین شده بود شدیم، با توجه به اینکه دنباله دارها (که در جدول ذیل آنها را مشاهده خواهید کرد) از نیمه شب به بعد باید رصد شوند ، ساعت حدود ۱۲ نیمه شب به رصدگاه که واقع در۳۰ کیلومتری جنوب شرق فریمان و در ارتفاع حدود ۲۱۰۰ متری بود مستقر شدیم و ابزارها که شامل یک دستگاه تلسکوپ شکستی ۱۱۰ میلیمتری ویلیام اپتیک، مقر ای کیو ۶ به همراه دوربین عکاسی کانن ۴۰دی مودیفای، گایدسکوپ ۸۰ میلیمتری و گایدر، لپ تاپ با نرم افزارهای The Sky 6.0  و starry nightکه بروز شده بودند جهت مسیریابی، دوربین تک چشمی ۲۰*۶۰ و سه پایه مخصوص به همراه دوربین عکاسی کانن ۶۰۰دی را نصب نموده و بعد از کمی رصد و لذت بردن از آسمان پاییزی که انصافا بسیار زیبا و وصف ناشدنی بود به سراغ رصد تخصصی خود رفتیم.

ابتدا به سراغ دنباله دار Encke(2P) که در صورت فلکی ارابه ران قرار داشت رفتیم، با توجه به قدر حدود۱۱ با تک چشمی مشاهده نشد که پس از عکاسی، دنباله دار مشاهده شد! با نوردهی های مختلف عکاسی انجام شد و هسته دنباله دار به رنگ سبز با قدر مجموع ۱۱٫۵ با گیسوی پهن کاملا قابل مشاهده بود.

Picture saved with settings embedded.

سپس مختصات دنباله دار ISON که غوغایی در میان منجمان آماتور دنیا بپا کرده به مقر داده شد و پس از چند ثانیه تلسکوپ در راستای مسیر داده شده قرار گرفت،  با توجه به قدر ۱۰٫۵ اعلام شده برای هسته انتظار می رفت که دنباله دار مشاهده شود ولی چیزی دیده نشد!!

چندین نوردهی مختلف برای آشکار سازی دنباله دار انجام شد که باز هم نتیجه ای حاصل نشد. مختصات مجددا تنظیم شد و نوردهی از سر گرفته شد.

بالاخره در نوردهی ۴۸۰ ثانیه دنباله دار بصورت قطره اشک بسیار کشیده در عکس مشاهده شد که فریاد شادی خودم و دوستان همراه از دیدن تصویر سکوت رصدگاه را شکست!! …. بسیار زیبا! دنباله دار آیسون (ISON(C/2012 S1)) با قدر مجموع ۱۰٫۳ و دنباله ای در حدود ۲۰ دقیقه قوسی قابل مشاهده بود.

Picture saved with settings embedded.

پس از بررسی عکسها مشخص شد که علت رویت نشدن دنباله دار در نوردهی های پایین تر نور دایره البروجی یا دم گرگ بوده که آسمان رو روشن کرده بود!!

دنباله دار بعدی که قرار بود به سراغش بریم Linear(C/2012 V2) بود که با توجه به ارتفاع بسیار کم و قدر ۱۲٫۶ و همچنین روشنی آسمان مشاهده نشد.

در زیر مشخصات دنباله دارهای موجود در آسمان را خواهید دید:

نام

بعد

میل

قدر

صورت فلکی

ISON (C/2012 S1)

۱۰h:35.05m

۱۱◦۳٫۲

۹٫۰

اسد

Encke 2P

۱۱h:22.46m

۲۴◦۱۷٫۹

۸٫۷

اسد

Lovejoy (C/2013 R1)

۷h:28.8m

۴◦۶٫۶

۱۱

سگ کوچک

Lemmon (C/2012 F6)

۱۸h:45.4m

۵۳◦۴۳

۱۵

اژدها

توجه: مختصات فوق برای تاریخ اول آبان ساعت ۴ صبح و مختصات دنباله دار Lemmon برای ساعت ۱۲ شب روز اول آبان می باشد.

r1392072_ahmad

r1392072_IMG_9106

گزارش : اسماعیل مرادی

5 دیدگاه در “گزارش رصد دنباله دار ISON C/2012 S1

  1. تبریک
    دیدن ظهور دنباله دار به همراه ظهور استاد ربانی بسیار لذت بخش است.
    دوست گرامی جناب آقای محمد علی این رصد خصوصی بوده ولی چون رصد و از آن مهمتر عکاسی از این دنباله دار حائز اهمیت است؛ لذا گزارش آن اهمیت ویژه ای یافته است.
    همه دوستان همیشه موفق باشید
    صفاران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *